VRATA MUDA
Ena od najpomembnejših znamenitosti Kopra so zagotovo Vrata Muda – nekdaj glavna in danes edina (od nekdanjih dvanajstih vrat zunanjega zidu) ohranjena mestna vrata, zgrajena leta 1516, v renesančnem slogu.
Vrata Muda, edina ohranjena mestna vrata Kopra iz 16. stoletja, služijo kot ključna zgodovinska znamenitost in simbol mestne dediščine. Zgrajena v renesančnem slogu, vrata odražajo bogato zgodovino in kulturo mesta. S svojimi heraldičnimi reliefi in kamnoseškimi detajli pripovedujejo zgodbo o močnem vplivu Beneške republike in njenem pomenu za Koper.
Od nekdanjih dvanajstih vrat v obzidnem pasu so se do danes ohranila le še vrata Porta della Muda ali tudi Porta del ponte piccolo. Včasih je bil pred vrati most, ki je Koper, ko je ta še bil otok, povezoval s kopnim. Na mostu so Benečani zgradili utrdbo, t.i. Levji grad (Castello Leone), ki je služila tudi kot mitnica. Grad je služil obrambi mesta in je bil leta 1620 obnovljen, leta 1820 pa porušen s strani avstrijske vojske. Ohranjen relief leva sv. Marka, ki je bil na utrdbi, je bil leta 1924 prestavljen na palačo Totto ex Gavardo, ki se nahaja na Kidričevi ulici.
Ime vrat izvira iz starega italijanskega izraza za mitnino (davek, ki ga je bilo potrebno plačati za vhod v mesto). Vrata posnemajo antični slavolok, in po svoji obliki ter simblizmu kažejo na izraziti renasančni izdelek. Vrata Muda je dal leta 1516 postaviti podestat Sebastiano Contarini, gradnjo pa pripisujejo kamnoseškemu mojstru Marinu de Vedelu. Ostanek obzidja, ki se z zahodne strani pravokotno povezuje z začeljem Mudinih vrat, ravno tako izvira iz 16. stoletja, odkriva pa nam strukturo obzidja in način njegove gradnje.
Vrata odlikujejo tudi številni kamnoseški detajli. Heraldično okrasje vrat tako sestavljajo levji glavi na obeh straneh, kot simbol Serenissime, ter relief sonca. Reliefi označujejo tako simbol Benetk, kot simbol mesta Koper.
Ob vratih si lahko ogledate še del nekdanjega obzidja, s strani trga pa tudi stari umivalnik. Tam so še pomožna manjša vrata. Ta se imenujejo »Posterla« ali »Porta dei Soccorsi«, služila pa so razbremenitvi osrednjih vrat v obdobju ko zaščitna funkcija obzidja ni bila več pomembna in se je promet skozi vrata tudi precej povečal.